Ne intreaba Chinezu la el pe blog “Cât costă cel mai scump blog din România?”. Discutiile de la comentarii se invart in aceleasi clisee cu cutare blog costa atat si cutare blog costa atat. Unii ba chiar vin si-si prezinta si marfa, cotand-o la preturi intre 300.000-70.000 de euro.
La banii astia nu e mai ieftin asa faci altu’ decat sa cumperi unu?!?
Am facut un rationament simplu si as vrea sa stiu daca e corect:
– La o rata de 20 de articole pe luna cu 10 redactori si plata la articol ajungi intr-un an la un 2400 de articole pe site cu un 15-20.000 de euro.
-La asta se mai adauga un 20.000 in tema,seo-sem-meo-peo
-Angajez un sef de site(project manager) cu viziune la 20.000 de euro pe an.
In final scoti toata povestea la un 60.000 de euro pentru un site pus cat de cat la punct intr-un an. Corect?!? Deci ca sa prafrazez un banc mai vechi: “Il schimbam sau facem altu’!?!”
Bancu’:
“Tiganu’ si tiganca. Puradelul era cacat pe el si plangea. Tiganul catre tiganca:
-Ai fa, il schimbam sau facem altu’?!?”
Rationamentul e destul de okay. O singura problema are. Calculele tale PRESUPUN ca oamenii aia, platiti cu atata, ar putea face un blog care sa ajunga la nivelul asta intr-un an sau doi. Nu e 100% sigur.
In plus, vrei blogul acum sau peste un an? :)
@Andrei Rosca: cand faci o investitie faci o investitie cu amortizare pe termen lung, daca faci investitie si astepti un castig imediat deja poti sa te numesti “dezvoltator imobiliar” din vremurile de glorie ale “boom-ului economic romanesc” sau samsar de afaceri online.
Da calculele mele presupun ca se ajunge la nivelul ala pentru ca in ele am implicat si plata unui specialist seo. Daca calculele nu implicau asa ceva probabilitatea de reusita era mult mai mica.
In plus am facut o previziune pe un an plecand de la premisa ca timp de un an nu am nici un fel de castig care sa-mi amortizeze investitia.
:) nu toti specialistii seo se pot bate cu bloguri care au 4-5 ani vechime si, chiar daca ar putea, un trafic venit doar din seo e cu totul diferit de un trafic fidelizat in cativa ani :)
Ma rog, eu inteleg ce zici tu, are sens. Spuneam doar ca nu intotdeauna lucrurile stau asa.
@Andrei Rosca: Iti inteleg opinia si ti-o respect.
Cei 60,000 de euro sunt fix unde e si estimarea lui Andrei in legatura cu ala de 70,000.
Una dintre problemele peste care vei da este ca nu vei gasi in piata din Romania 20 de oameni care sa-ti scrie intr-un an 2400 de articole care sa merite platite. Poti sa incerci, daca doresti. Nu-i chiar asa simplu cum pare, oamenii sunt foarte incompetenti, foarte lenesi si foarte lacomi. Cei care nu sunt incompetenti, lenesi si lacomi lucreaza deja la scris in limba engleza. Pentru documentare te poti uita de exemplu aici.
Asta si cu altele asemenea sunt cauza pentru care intrebarea “il vrei acum sau peste un an” e ceva mai adanca decat pare.
In legatura cu bookblog, omul nu estimeaza asa, ci aplica cealalta metoda : am avut oferte de-atat in conditiile X, probabil ca in conditiile Y as avea sau macar ar trebui sa am Y. E mai riscanta, dar intr-un sens justificata pentur ca nu simte ca reteta de mai sus descrie corect procesul de-a crea site-ul respectiv (si anume, partile imponderabile, pentru care tu cu strategia aia trebuie sa ai noroc ii par lui ca au un impact mai mare in produsul finit decat efectul net al implementarii strategiei tale). De exemplu pentru ca il recunosc editurile de parteneri, sa zicem.
Ce nu ia el in considerare, ca tot omu’ tinde sa fie optimist pe proprietatea lui, este ca are niste prieteni printre oameni morti si alte avantaje intr-o piata care sta sa crape. Daca era in pozitia in care se afla azi, doar ca pe piata imobiliarelor in 1998 probabil ca valora sute de mii spre milioane.
Pe piata cartii in 2010 nu prea vad cum poate valora o suta de mii si peste, ca daca te pricepi la carti stii ca retailerul inghite cam 2/3 din pret, editura ramane cu un 10-20 la suta, din care publicitatea e poate jumatate, din care publicitate sa zicem ca bookblog poate fi intre 1% si 10%, cu o medie pe 5% (ceea ce cred ca-l supraevalueaza imens ca impact, dar sa zicem, de dragul teoriei, poate mai creste).
Un cost de achizitie de 100k euro are a se amortiza in maximum de 3 ani fara dobanzi, pe online. Asta inseamna 33k beneficii nete, care traduse in carti cu pretul de raft de 10 euro bucata inseamna 33k * 100/5 * 100/10 / 10 = 6,6 milioane de carti vandute datorita bookblog pe an. Ceea ce nu se poate intampla, ca nu se vand atatea carti in toata tara, intr-un cincinal.
Cam asta-i marea problema : desi costa 60,000 de euro sa pornesti de la 0 proiectul mic, si probabil 200k sa construiesti bookblog, tot de la 0 (Andrei supraevalueaza chestii care i-au iesit cu mai multa dificultate decat era nevoie pentru ca lucreaza cu amatori si are asteptari amatoriste de la oameni), totusi bookblog nu valoreaza mult peste 20,000 acum, si alalalt nu e clar, cateva mii.
Pentru a intelege problema : daca te apuci sa produci o dacia 1300 in garaj la tine, si faci toate piesele pe comanda, poate ajunge sa te coste 1-2 milioane de euro. Totusi, n-ai s-o poti vinde pe mai mult de 500, hai o mie. Cam asta-i.
@Mircea Popescu: Multumesc pentru comentariu stufos.
E adevarat ca se gasesc greu oameni sa scrie, dar se gasesc. Trebuie doar sa-i cautam. De ce am trecut asta pe lista?!? pentru ca foarte multe “proiecte de succes din online” s-au bazat pe scrieri gratis doar pentru cresterea page rankului personal in piata a celor care scriu. Deci ideea mea a fost ca daca platesc un om altfel se va misca sa-mi faca un material si eu pot sa cer altceva de la el ca editor.
N-as subestima valoarea bookblog-ului atat de tare pe cat o faci tu.
Calculul facut este unul simplist, sunt sigur ca mai intervin diversi indicatori care sa-mi incarce nota de plata. Structura investitiei in mare cam asta este daca vreau ca dupa un an sa incep sa produc si sa sustin proiectul din incasari.
Mai nasol e daca te apuci sa produci o Dacie cu piese de la alte masini si vrei sa o vinzi la pret de Maybach nou.
S-or fi gasind, da’ tu ai nevoie sa gasesti fix 20, care sa-ti scrie fix 2400, altfel nu-ti indeplinesti target-urile. Eu pun pariu cu tine ca nu gasesti 20 de oameni care sa-ti scrie fiecare cate 2 articole pe saptamana timp de un an de zile, la preturile pe care le-ai socotit tu (salar lunar cam 62.5 – 100 euro brut.
E drept ce zici ca proiectele cu “hai sa lucrati mult si bine pe degeaba, web2.0 gie” n-au nici o sansa. Dar pe de alta parte n-ai evaluat corect costul alternativei – nu neaparat din vina ta, adica c-ai vorbi prosti, ci din nou pentru ca lene, incompetenta si lacomie. In fine.
Daca evaluezi bookblog semnificativ peste 20k putem zice ca-l supraevaluezi mai tare decat mine :) Factorii aia exista, dar nu curg in favoarea proiectului. De exemplu, prezenta pe piata a trustului Adevarul care sugruma pe toata lumea cu programele lui de dumping de carte aduce valoarea unui proiect downstream precum bookblog mult mai aproape de 0 decat ti-ai putea imagina.
Nu stiu cum sa traduc asta cu piesele de alte masini, n-am stiinta ca bookblog sa fi furat articole de la nimeni, deci as zice la prima vedere ca ideea cade.
@Mircea Popescu: Am nevoie de 10 insi care sa scrie 20 de articole pe luna timp de 1 an. 10 insi/inse x 20 zile lucratoare x 12 luni = 2400 articole. 10 insi/inse care sa vrea sa lucreze cred ca gasesc ca e foame de bani la cum platesc agentiile de presa sau ziarele. Daca din 10 insi x 5 articole pe saptamana= 50 de articole am 30 % articole geniale sunt multimit. Asta inseamna 30% din 50 articole= aproximativ 15-16 articole bune pe saptamana. Sunt convins ca nu pot sa am un randament de 100 % deci lucram cu un randament scazut pentru crearea de content pe site. Hai ca nu cred ca proiectele astea sa scoata randament de 50% content original si unic oricat de megaultrasuperbune ar fi ele.
Nu poti compara mere cu pere cum nu poti compara Bookblog cu ce face Adevarul. Fiecare are scopul lui pentru care lucreaza: unii maximizeaza vanzarile unui ziar aruncand investitie in piata, altii incearca sa ocupe o nisa in piata utilizand investitie redusa comparativ cu volumul de munca. Al doilea as zice ca e mai castigat pentru ca maximizeaza un profit plecand de la un zero arbitrar, pe cand primul exemplu pleaca dintr-un minus pe care trebuie sa-l faca plus.
Cat despre ultimul paragraf al celui de al 2 lea comentariu al tau, ai analizat prea punctual raspunsul pe care ti l-am oferit. Acolo nu vorbeam de un proiect in sine ci de o modalitate de lucru in piata “proaspat” creata.
tare bancu, si cat despre blog ai dreptate, mai aduga cei 10 000 ramasi in publicitate si pun pariu ca va fi mai tare decat orice blog actual
Mei, eu aveam impresia ca tu ai intrebari si cauti raspunsuri. Daca-i invers, trebuia sa zici din capul locului, imi donam timpul altei cauze nobile.
@Mircea Popescu: Era o intrebare mai mult retorica. Imi pare rau daca ti-am mancat timpul cu intrebarile mele retorice, scopul a fost sa arat ca “piata” forteaza un pic(prea mult) nota.
Daca vrei sa te imbogatesti ai uitat un ingredient: niscaiva afaceri cu statu’
Foarte frumos!