“O piata se formeaza atunci cand cerea si oferta se intalnesc. “
Cand am intrat prima oara in blogosfera si am inceput sa urmaresc blogurile mai marilor bloggeri erau la moda blocurile Ad-Sense. Era “must-do”-ul momentului. Toti bloggeri, pentru ca erau la inceput, utilizau sau “testau” astfel de reclame pentru viitor. Dupa ce o parte s-au grupat in A-bloggeri detasandu-se de pulimea care inca studia problema blogosferei, acestia au inceput sa huleasca in stanga si-n dreapta pe cei ce utilizau astfel de blocuri de reclama considerandu-i milogi, spammeri si in general facand bascalie de ei.
Piata crescuse si oamenii descoperisera o noua jucarie: advertorialul sau posturile platite. De aici a inceput si un razboi tacit al bannere-lor contra advertoriale. Agentiile de publicitate nu prea utilizau institutia advertorialului preferand in continuare batranul banner sau proiectele speciale de tip branduire de site sau bannere ciudate care sa atraga atentia si sa actioneze pentru a te chema la actiune(“call to action”). S-a tot repetat in diferite randuri despre puterea advertorialului si despre cum intr-o combinatie cu bannere fac o campanie sa intre mai bine in piata.
In prezent se marjeaza pe aceeasi combinatie, doar ca cei care au format o asa zisa piata blameaza firmele care ofera pentru un pret modic advertoriale pe bloguri cu trafic mai mic. Problema pe care o ridica ei este ca strica piata. Fals! Piata blogurilor cu trafic mare va continua sa creasca si-n paralel se vor dezvolta si blogurile mai mici. Niciodata un blogger mare nu se va scadea la nivelul de a oferi spatiu pentru un advertorial la un pret sub nivelul lui in piata. Deci nimeni nu trage nici o piata in jos, doar se creaza o piata paralela pentru business-urile mici. Atata timp cat exista oameni care vor sa cumpere spatiu la pret mic, investitia in astfel de campanii va continua.
“Si cu pula in cur si cu sufletul in RAI!”
Cred ca de fapt marea problema nu este ca piata mica ataca piata mare, marea problema tine de o oarecare blocare a bugetelor pe piata mare pe motiv de criza si neputinta blogurilor mari de a intelege reducerea de preturi. Este fix aceeasi problema pe care o resimte piata imobiliara in momentul in care a inceput constructia cand preturile erau pe val si sunt nevoite sa vanda la pretul real al pietii fara a mai baga cumparatorului pe gat adaosuri de peste 100 %.
Reactia de tipul “in ritmul asta o sa ne intoarcem la blocuri ad-sense” arata ca antreprenorul roman de online este incapabil sa gandesca o repliere in piata in functie de mersul economiei. Practic pana acum s-a mers in sistem heirupist fara a exista un plan bine intemeiat de afaceri. S-a mers pe prietenii si pe numele pe care il reprezinti in piata pentru ca ai lucrat sau nu pentru un trust mare sau o agentie de publicitate cunoscuta. Nu poti face afaceri dupa modelul:”Ba tu stii cine e frate-miu? Si unde lucreaza el?” si carte de vizita nu tine loc plan de afaceri.
E timpul sa lasam evanghelismul online de porpovaduire a unor lucruri evidente si sa punem mana sa invatam sa gestionam riscul unei criza in piata pe care tocmai intram. Sa uitam sa cautam vinovatul la altu in curte, pasand pisica muribunda si injuriile aduse unei piete doar pentru ca business-ul tau merge usor, usor spre faliment. Inca de cand incepi business-ul fie ca e online sau offline, trebuie sa-ti iei ca optiune pentru diminuarea riscului de pierdere, Falimentul.
NU mai ascultati evanghelistii online care va invata cum sa aveti succes pe piata online, mesajele lor ascund uneori interese personale de pozitionare in piata. Trebuie sa ascultati discursurile tuturor, sa le treceti prin filtrul ratiunii proprii si sa va dezvoltati reteta proprie de succes: Strategia nu se copiaza, strategia se formeaza!