Plecand de la articolul lui Sorin Rusi (sorin.rusi.ro/piata-de-publicitate-online-din-romania.html) in care vorbeste despre piata de publicitate online din Romania, am si eu de facut cateva observatii pe marginea subiectului:
- Estimarile pentru 2009 nu se pot face decat analizand 2008 si daca situatia din 2008 se potriveste cu 2009.
- Piata de publicitate nu e chiar la inceput daca analizezi piata in totalitate. Uite-te la cei trei mari jucatori din piata Intact, Media Pro si Netbridge…dincolo de cancan-urile care circula despre unii si despre altii in piata si dincolo de problemele lor interne de softuri si animozitatile lor, piata e mare, e adulta dar inca mai asteapta petitori pentru ca ea crede ca este o virgina numai buna de futut.
- Problema noastra e ca punem vedetismul nostru mai presus de ceea ce oferim si visam la jecmaneala de pana acum cu adaosuri de peste 100% in unele cazuri….astea au fost pentru capitalizare in 3-4 poli importanti si de acum incolo intram in linie dreapta si intram sa aplicam teorii externe pe o piata asezata in Romania.
- Criza de care vorbeste toata lumea in toate mediile dar si-n mediul online nu este decat la un nivel psihologic al vanzarilor. Noi inca nu am inteles ca in viata unei firme functia de faliment trebuie sa functioneze pentru a nu duce totul de rapa. Dau un exemplu din tranzactiile bursiere, piata Forex: am un cont de 10.000 pariez pe o miscare in piata jumatate din suma si am un castig peste media castigurile din piata. Capat incredere in mine si mai deschid o tranzactie mult mai mare sperand intr-un castig si mai mare. Si tot asa pana intr-un punct in care incep sa pierd si-n loc sa iau o pauza sa reanalizez strategia continui pe aceeasi strategie chiar daca trendul nu indica ca e cea optima de folosit. Eu merg spre faliment poate chiar cu pretul imprumutarii in speranta ca strategia mea va reveni….nu astepti piata pentru strategia ta, reprogramezi strategia cu pretul unor starturi pierdute dar care nu-ti golesc contul.
In concluzie piata de publicitate din Romania trebuie sa:
- isi suflece mainile si sa se orienteze catre client, sa vina cu oferte tentante;
- sa nu dispere si sa atinga nise pe care au intrat competitorii, sa incerce sa caute alte nise pe care sa le acopere inaintea lor;
- sa identifice clasele de clienti de la care pot lua bani sau pot da bani contra servici oferite, celor care au nevoie de publicitate;
- sa se orienteze zonal si/sau in alte tari;
- sa incerce piata externa cu noi produse, sa creeze trend-uri pentru piete externe, stiu ca e greu dar nu e imposibil, daca o sa continuam sa preluam idei din vest fara sa oferim ceva in schimb o sa ne plafonam ca piata.
In momentul cand vorbesti de 3 mari intr-o industrie, nu o poti considera matura. De ce sa nu avem mai multe agentii ca ei? Exista mereu loc de mai bine. Eu consider ca sunt inca multe zone unde internetul nu este pentru toti. In general, piata onlineului romanesc poate mult mai mult…cred in potentialul ei si cred ca oamenii se vor orienta pe termen lung.
eu ti-am dat 3 exemple mari, agentii mai sunt care lucreaza pe online, am uitat sa spun de arbomedia, am uitat de neogen care e un jucator important in piata si de multi altii, parca mai era si beyond media….avem de unde deci doar ca ne place sa ne complacem in situatii de genu asta sa amanam recunoasterea maturitatii.
Daca aveam 20 de agentii micute care fugeau care incotro si era haos pe piata, puteam spune ca inca nu suntem maturi ca piata, dar cu 3 jucatori stabili si multi altii care vor sa urce deja mi se pare ca lucrurile s-au asezat, urmatoarea miscare este sa inceapa aducerea in portofoliu a blogurilor de nisa.
fanel’s last blog post..Publicitatea online incotro ?
Problema publicitatii in Romania este ca publicitatea se vinde la kilogram !
romania inedit’s last blog post..Rezultatul alegerilor europarlamentare
Da pentru ca nu avem un cumparator care nu e obisnuit cu piata si trebuie sa-i oferim ce poate el intelege sa cumpere.
La fel se intampla si cu publicitatea offline !
Se dau banii pe ceva ce nu o sa produca efecte prea mari !